Wahai para Du’at..Janganlah kalian berbicara berlidahkan orang politik..

DSC01339

ramai orang cakap.. setengah-setengah orang-orang politik ni pandai menabur janji-janji manis..masa pilihanraya, macam-macam projek dijanjikan..selepas PRU,dengan lebuh raya pun lesap..

ramai orang cakap..setengah-setengah orang politik ni main sembur je.. macam2 boleh keluar dari lidah org politik.. yg sebelum ni asyik berzikir pun boleh terkeluar perkataan ‘X ni bapak setan’..ada yg suh bergaduh sesama manusia..ada yang maki hamun orang..ada yg fitnah.. macam-macam ada..

wahai penyeru kebenaran.. janganlah kalian meniru sikap mereka.. janganlah kalian pandai menabur janji-janji manis,hatta kerana tujuan dakwah sekalipun..lalu memungkiri..lupakah kalian akan ayat Allah dalam surah al-Maidah ayat pertama:

Wahai orang-orang yang beriman,penuhilah janji-janji kamu….

hatta janji Suraqah juga dipenuh,walaupun jasad baginda telah kembali..kepada para naqib dan naqibah, penuhilah janji-janji kamu kepada anak2 usrah kamu.. jika kamu sudah berjanji memberikan hak mereka,mengapa kamu melupakannya atau membuat-buat lupa?artikel ini ditulis kerana bukanlah perkara ini berlaku sekali dua..

“ok..kita akan habiskan usrah kita pada pukul 10..”

“ok..hari ni saya janji usrah kita amik masa sejam setengah je..”

“ok..insyaAllah hari ni usrah kita kejap je..saya tahu kamu semua tgh ada exam..”

maaf..semuanya hanyalah janji-janji manis… jarang sekali ada usaha utk dikuatkuasakan.. adakah dgn merasakan antum/antunna adalah pendakwah maka janji-janji manis yg tidak dipenuhi ini halal?maaf..saya tidak kisah jika usrah itu hendak panjang atau pendek..itu bukan masalah saya.. masalahnya kenapa mahu berjanji jika tidak mampu dipenuhi?bak kata ‘kita’ “quran tu kena amik semua..jgn amik separuh-separuh..“xleh nk amik tang yg kita suka je..pastu buang tang yg susah nk apply..

Islam amat berpegang teguh pada janji.. hatta penjanjian yg barangkali tidak menguntung umat islam pada awalnya i.e. perjanjian hudaibiah tapi janji tetap janji..jgn lah kita menjadi seperti ahli politik jalanan..pandai menabur janji tapi tak pandai nak kutip balik..

Advertisements

9 Responses to “Wahai para Du’at..Janganlah kalian berbicara berlidahkan orang politik..”

  1. Firdaus Says:

    setuju dengan Keyo. pejuang agama Allah mesti ada disiplin masa yang mantap.

  2. azamaza Says:

    Bergetar hati bila baca surah Saff ayat 2-3. Jom muhasabah n perbaiki diri.Wallahua’lam, wassalamualaikum.

    • kyokusanagi Says:

      taken from tafseer ibn kathir:

      (O you who believe! Why do you say that which you do not do) This refutes those who neglect to fulfill their promises. This honorable Ayah supports the view that several scholars of the Salaf held, that it is necessary to fulfill the promise, regardless of whether the promise includes some type of wealth for the person receiving the promise or otherwise. They also argue from the Sunnah, with the Hadith recorded in the Two Sahihs in which Allah’s Messenger said,

      «آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ: إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَان»

      (There are three signs for a hypocrite: when he promises, he breaks his promise; when speaks, he lies; and when he is entrusted, he betrays.) And in another Hadith in the Sahih,

      «أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا،وَمَنْ كَانَتْ فِيهِ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ نِفَاقٍ حَتْى يَدَعَهَا»

      (There are four characteristics which if one has all of them, he is the pure hypocrite, and if anyone has any of them, he has a characteristic of hypocrisy, until he abandons it.) So he mentioned breaking the promise among these four characteristics. We mentioned the meaning of these two Hadiths in the beginning of the explanation of Sahih Al-Bukhari, and to Allah is the praise and the thanks.

  3. zaf Says:

    salam keyo

    maksud artikel tentang berpegang teguh pada kata-kata amatlah baik. sangat baik dan bagus untuk renungan. Tidak berpegang pada janji, salah satu ciri orang munafik. Diri ini sendiri masih belajar untuk berdisiplin menunaikan janji.

    cumanya, memukul rata mengatakan ahli politik itu semuanya lidah bercabang, adalah kurang tepat.

    ahli politik ini jugalah yang memimpin negara kita sekarang. mereka jugalah yang diharapkan untuk menegakkan Islam bukan?

    bahkan Rasulullah serta para nabi juga pernah memimpin negara. Mereka juga dikira ahli politik.

    apa pun, ini blog kamu, bolehlah membawa contoh mengikut hati dan akal kamu,

    cumanya, sekadar pendapat daif dari aku seorang pembaca.

    wallahu`alam.

    ps: kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

  4. kyokusanagi Says:

    insyaAllah..manusia itu tidak terlepas dari kesalahan..ada ketika dia nasihat org.. ada ketika dia lupa apa yg telah dinasihatkan..sebab itu perlunya kepada saling menasihati antara satu sama lain..semua dah familiar dgn surah itu..

    sama2 bermuhasabah..

  5. kyokusanagi Says:

    kepada zaf..

    maaf,aku tak tahu lak cara tulisan aku ni pukul rata..ok..biarlah aku clarify.. bukan semua..setengah-setengah..dan artikel aku lebih refer ahli politik di malaysia..sebab aku org mesia..

    aku tidak meletakkan semuanya atas bahu pemimpin utk tegakkan negara islam..habis tu apa yg kita buat?takkan pi pangkah undi sahaja,hehe.. pastu naik motor bawak bendera parti?tapi dalam masa yg sama tak menafikan keperluan mereka..

    byk benda diperlukan dalam sesebuah negara islam.. surah al-hujurat ni salah satu surah yg terangkan ttg ciri2 masyarakat muslim..tp entah lah… perjalanan ini masih jauh…masih byk ciri2 yg belum tercapai dalam surah itu..hatta dalam gerakan-gerakan islam sekalipun..

    tapi takpe..teruskan usaha.. Sumaiyyah pun tak sempat nk mengenal apa itu erti negara islam…

  6. kayusugi Says:

    salam..
    sy sedikit setuju dgn apa yg ingin disampaikan oleh zaf,walaubagaimanapun mungkin sukar utk membina tajuk entry yg detail spt apa yg ingin disampaikan dlm entry.ingin dituju kpd segelintir shj tp tidak dinyatakan disitu.apa yg para pembaca mesti nilai adalah apa isi entry tersebut dan juga perlu melihat kondisi diri penulis ie org malaysia mungkin merujuk kpd politik malaysia..sikap tegur menegur mmg bagus.mungkin saudara penulis agak bersikap direct..apapon msg yg baik itu sama2 kita amik n cuba amal..wassalam

  7. kyokusanagi Says:

    bak kata fadzilah kamsah dalam satu forum..

    “we(man and woman) speak different language..”

  8. kyokusanagi Says:

    janji yg cuba dikuatkuasakan walaupun tidak berjaya adalah berbeza dgn janji yg langsung tiada usaha utk dikuatkuasakan.. janji yg langsung tiada rasa kebersalahan kerana tidak dapat ditunaikan..

    semua ini berbeza nilaian pada org yg menagih janji..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: