Kuntum Khairan Ummah…

0cbcfc2418d97df6

Dalam Surah ‘Ali-Imran ayat 110..

kamu adalah umat yg terbaik yang dikeluarkan untuk manusia… kamu menyeru kepada ma’ruf..dan kamu mencegah yg mungkar.. dan kamu beriman kepada Allah…

ramai orang boleh buat bab menyeru kepada ma’ruf….bab beriman kepada Allah pun insyaAllah boleh buat…tapi tak ramai mampu nk buat bab mencegah kemungkaran…termasuklah aku..

kenapa eh..?adakah takut diri ini bakal dibenci..?tetapi Nabi pun dibaling batu oleh si Lahab durjana itu(111:1-5)..

adakah takut diri ini bakal dicaci dan dimaki..?tetapi nabi pun dituduh Quraisy sebagai gila(81:22)..

adakah takut depa akan bermasam muka..?sedangkan penduduk Taif pun lebih bermasam muka terhadap baginda..(refer hadith rintihan nabi selepas meniggalkan Taif..)

takut dipulau?gol nabi dan para sahabat kena pulau dekat 3 bulan oleh Quraisy….

takut apa lagi?

Dan janganlah kamu berasa lemah,dan janganlah kamu bersedih hati,sebab kamu yang paling tinggi (darjatnya),jika kamu orang yang beriman“(3:139)

aiya! either ko nak atau xnak je…nak seribu daya,xnk seribu dalih..

tapi..ada org ckp..nk cegah mungkar kena ada penguatkuasaan dari pihak berkuasa dulu..org yg ada authority je leh cegah mungkar..selagi x ubah kepimpinan,selagi tu kemungkaran tak dapat dicegah sepenuhnya..mungkin benar..but in d end,yg diatas dan yg dibawah kena saling melengkapi..sebab ayat td tuju kat semua org islam..selagi mana kita mengaku islam,selagi tu kita kena ikut ayat tu..bukan kerja ‘pendakwah’ je..bukan kerja NGO islam je..semua org yg mengaku dia Muslim perlu melaksanakan kewajipan ini..

tapi ada juga org yg berfikiran mcm ni.. kita ajak la dia buat makruf..xperlu tegur direct..lama2 dia sedar lah..aku xtahu..mungkin org lain boleh berikan pandangan?brg kali ia lebih menjurus kepada kaedah utk menegur.. seek to understand rather than to be understood?tapi kalau dah lama sgt duk ajak buat makruf tp benda mungkar tak tinggal2 jugak ada masalah la kat situ..ontahlah den..

blogging?kalau setakat nk main ‘red alert 3′(hang serang aku aku serang hang) sesama ahli2 blogger tegar kat kawasan anda baik xyah..berapa ramai sgt yg baca blog kita?ke orang yg sama je duk baca tiap2 hari?blogging tak akan menyelesaikan semua masalah tapi tak dapat dinafikan ia tetap ada sumbangan..cuma jgnlah terlalu addicted dgn blogging seolah2 ia akan merubah semua manusia..jika anda nk mengubah manusia..anda kena bergaul dgn manusia..but kadang2 bukan semua org boleh masuk dgn semua org..itu maybe kelemahan personal masing2..tapi tak pe..teruskan usaha baik anda..

so setelah byk sgt duk membebel kat atas,anda rasa apakah cara yg terbaik untuk menegur kemungkaran?apakah cara terbaik utk menegur sahabat anda yang asyik duk pi disko je?apakah cara terbaik nak menegur sahabat anda yang bawak pompuan masuk umah?apekah?

Advertisements

3 Responses to “Kuntum Khairan Ummah…”

  1. perantaukasih Says:

    salam ziarah…
    mencari jalan berhikmah dalam menegur ikut cara nabi mmg payah.
    tetapi,hakikatnya hidayah itu milik Allah..
    Kalau asyik pikir banyak, bimbang kawan kita itu makin terhanyut.
    Yang penting apakah tindakan kita, dan doa pertunjuk Allah banyak.
    Ikhlaskan hati…

    salam perantau

  2. JHaZKiTaRo Says:

    salam dari pelajar di bumi eire.. blog hopping.. 🙂

  3. nurul Says:

    salam,
    kte hnye mnusia biase..
    nasihat mnasihati i2 pntg..
    dln mmbina ukhwah,,
    insyaAllah..
    ssungguhnye..
    Allah la yg mmberi hidayah dan petunjuk..
    ws dri student mdic indnsia..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: